Projekt „Školní tůň“ u Chýnic nedaleko Prahy patří naopak k projektům drobnějším, ale s výrazným společenským přesahem. Byl realizován ve spolupráci s Montessori základní školy Archa. Spolupráce mezi Montessori školou Archa a Českým svazem ochránců přírody (Pozemkovým spolkem Pražská pastvina) se datuje od roku 2018, kdy žáci školy navštívili pastviny, které pozemkový spolek z důvodu obnovy cenných stepí provozuje v oblasti Radotínského údolí. Tato návštěva byla inspirací k využití pozemku, který má škola pronajatý při Radotínském potoku poblíž Chýnic, ke zřízení školní farmy a dalším praktickým environmentálním aktivitám.
Děti se na pozemku učí péči o druhovou rozmanitost (redukce náletových dřevin, podpora hmyzu a dutinových ptáků, sledování výskytu druhů) či hospodaření v souladu s přírodou (chov koz a včel). Nápad vybudovat na pozemku také tůň vznikl již v roce 2020, kdy se parta kluků pustila do kopání pomocí rýčů. Vznikla však velmi malá tůňka, bylo jasné, že k vybudování plnohodnotné tůně tudy cesta nevede. A tak se projekt překlopil do další fáze. Žáci si vyzkoušeli, co vše je pro vybudování takové tůně potřeba. Konzultovali ho jak mezi sebou, tak s odborníky z praxe, vyzkoušeli si jednání s majitelem pozemku…Vlastní tůň o ploše zhruba 50 metrů čtverečních pak byla vybudována na přelomu let 2021/2022 za pomoci bagru, přičemž žáci se podíleli na ručním dočištění projektu. Měli tak možnost seznámit se s jednou důležitou aktivitou na ochranu přírody, krajiny i klimatu ne v nějaké teoretické rovině v učebnách, ale přímo v terénu, na konkrétním pozemku, po kolena v bahně.


